Linos tai Linus, Orfeuksen veli, oli oletettavasti Apollon ja joko Kalliopeen tai Terpiskoreen poika. Hänen kerrotaan keksineen melodian ja rytmin. André Jolivet'n Chant de Linos huilulle ja pianolle (1944) tunnustelee pehmein ja eloisin sormin musiikin primitiivistä alkuperää. Se on erottamattomasti liikettä, käsien ja jalkojen rytmejä ja kuvioita, villejä värejä ja väreitä. Musiikki tuntuu edeltävän puhuttua maailmaa; se on erottamattomassa kontaktissa maan ja olevaisen kanssa. Teoksen avaava manaus kuvastaa musiikin voimaa.
Neoklassismi tuo yleensä mieleen selkeyden, linjakkuuden ja yksinkertaisuuden paluun antiikin ihanteiden ilmentäjinä. Esimerkki tällaisesta neoklassismista on Ravelin Menuet antique – pastellinsävyinen, geometrinen, selkeä ja sileä pinnoiltaan – ihmeellisesti kaikista aistimuksista tyhjennetty eteerinen rakennus. Jolivet edustaa toisenlaista antiikki-innoittuneisuutta; tämä on Orfeuksen, satyyreiden ja hurmahenkien antiikki, dionyysinen maailma jota Nietzsche niin innoittuneesti kuvaa Tragedian synnyssään – maailma, jota leimaa huuma ja hurmio, yhteys sanattomaan, alkuperäiseen kokemukseen. Tätä dionyysistä prinsiippiä Julia Kristeva myöhemmin alkoi kutsua nimellä ”le sémiotique.” ”Semioottinen” on esikäsitteellinen sfääri, jota leimaa itseyden hajaantuneisuus, rytmit ja vietit.
Jolivet: Chant de Linos / Pahud, le Sage
Satie: Trois Gnossiennes / Thibaudet
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti